Grote bedrijven uit de oude economie moeten zichzelf opnieuw uitvinden om te overleven in ‘het nieuwe normaal’. Elsevier sprak met Yuri van der Geest over de geheimen van startups. ‘Je redt het alleen als je radicaal verandert.’
Iedereen wil innoveren, maar niemand wil veranderen. Lees hier elf lessen van Luciën Engelen over innovatie in healthcare. ‘Start working with the ones that DO believe in your innovation. Don’t wait for the others.’
Blindstaren op tarieven is een ‘prijs-val’, want verlaging van uurtarieven kent als enige oplossing verlagen van de kostprijs per uur. Met als resultaat dat er roofbouw wordt gepleegd op medewerkers. Kijk in plaats daarvan naar de drivers van volume en richt je op slim organiseren. Een mooie studie over de ouderenzorg van Gupta.
‘Putting the service profit chain to work’. Een Harvard-klassieker en nog altijd de overtuiging van waaruit ik werk. Hoeveel organisaties kijken bij hun strategievorming naar de passie en talenten van mensen? Betrokken medewerkers zijn productiever en leveren betere kwaliteit. Lees hier meer over het creëren van concurrentievoordeel.
Mensen zijn geen rationele wezens. Toch zou je dat wel denken als je ziet hoeveel verandertrajecten top-down ’ter informatie’ over medewerkers uit worden gestort. Mensen vertonen heel veel gewoontegedrag. Ook klantloyaliteit is niets anders dan dat. Verfrissend artikel.
Waarom hebben medewerkers het weekend nodig om op te laden? Omdat op het werk weinig aandacht is voor psychologische behoeften van mensen: autonomie, verbondenheid en bekwaamheid. Acteer als leidinggevende vanuit die basisbehoeften als je meer beweging wilt in je organisatie. Een kort maar krachtig artikel uit Psychologie magazine.
Zelfsturende teams zijn een hype in de zorg. Maar in hoeverre is het niet weer een structuuroplossing voor een dieperliggend probleem? En wordt de vorm niet weer een doel op zich? Lees de boeiende ervaringen van Wouter Hart. Met concrete handreikingen probeert hij ons te behoeden voor de valkuilen die hij op veel plaatsen ziet.
Mensen doen niet wat jij zegt, mensen doen wat jij doét. En 15 andere lessen van ervaren managers. Lees ze hier.
Vraag je wel eens aan een klant waarom hij ooit klant bij je is geworden? Of hoe je hem nog tevredener maakt? Vaak is het antwoord van managers en ondernemers op deze vraag ‘nee’. En dat terwijl zo’n gesprek verrassende inzichten oplevert. Nog leerzamer is een analyse van de reis van de klant. Lees in deze praktische aanpak hoe je dat zelf kunt doen.
Een visie zet de organisatie in beweging. Het geeft weer waar de organisatie vandaan komt, wie de organisatie is en waar de organisatie naar toe wil. De visie vormt daarmee het primaire fundament van het businessmodel. Laat je hier inspireren door briljante businessmodellen in de zorg. Een mooie co-creatie van mijn eerste werkgever &Samhoud.