WATT Magazine
Colette in WATT Magazine
Stof tot nadenken
In het rijke medialandschap ligt inspiratie voor het oprapen. Wat leest, bekijkt en beluistert ondernemend Brainport eigenlijk?
Mijn werk draait om veranderkracht als succesfactor. Extreme wendbaarheid is steeds vaker dé uitdaging voor bedrijven. Hoe pak je die uitdaging aan? Green on (voor Special Forces hét startsignaal tijdens een missie) geeft tips. Begin vandaag nog met het vergroten van de slagkracht van je bedrijf met deze vier tips. Probeer, leer en neem afscheid van dingen die niet meer werken.
01. Selecteer op kernwaarden
Het begint met de juiste mensen. Selecteer niet primair op vaardigheden die je kunt leren, maar op normen en waarden. Weet wat cruciaal is voor medewerkers om te functioneren in je bedrijf, bijvoorbeeld het omarmen van verandering en vernieuwing.
02. Versimpel je strategie
Creëer focus. Formuleer het waarom van je bedrijf en met welke strategie je daar komt. Doe dat voor medewerkers en klanten volgens het principe ‘X boven Y’, bijvoorbeeld ‘Internationaal groeien boven uitbreiden in Nederland’ of ‘Gebruikservaring verbeteren boven nieuwe functionaliteit toevoegen’. Daarna kies je 3-5 kritische doelen. Zorg voor snelle feedback en richt een dashboard en een ‘War Room’ in. Deze werkruimte ademt de nieuwe strategie, bijvoorbeeld dankzij wanden vol teamresultaten, gave voorbeelden, rake vragen, etc.
03. Werk met rollen
Introduceer rollen in plaats van functieprofielen. Je verdeelt alle functietaken in hapklare brokken en zet het talent van mensen in op rollen die ze energie oplevert. Dit in plaats van één persoon op alle taken die nou eenmaal bij een functie horen. Een mooie win-win.
04. Beslis met minimum viable group
Het klinkt je vast bekend: veel overleg, zonder tot heldere afspraken te komen. Als rollen helder zijn, is duidelijk wie waarover beslist. Ontstaat er discussie over genomen besluiten? Vraag je dan af: zijn de risico’s acceptabel en kun je nog terug? Zo ja, gewoon doen. Faal en leer snel.
Tot slot: vertrouwen is de basis voor een geoliede machine. Een special forces team achter vijandelijke linies overleeft alleen als iedereen elkaar blindelings vertrouwt. Dat geldt ook voor jouw bedrijf.